Skak kort forklaret

Hvorfor skal Kenneth undervise i skak i Ghana? Giver det mening?

Opsætningen

Det første træk

Det skal først stå klart at RADO (dvs. Kurt og Karim) ikke fra starten havde planer om at der skulle undervises i skak i Busunu. Det var først da jeg besluttede at skulle herned på besøg, at Kurt, fordi han kender mig og ved jeg spiller meget skak, kom i tanke om projektet Chess-In-The-Schools, som han en gang havde læst om. Nogle samtaler senere var det besluttet at jeg skulle anskaffe spillene, og bringe dem med herned til undervisning.

Jeg har undervist i skak før, i en kortere periode, og jeg har spillet det i klub i ti år af mit liv. I min fritid spiller jeg meget på nettet. Til de andre skaknørder kan jeg afsløre at jeg spiller til en rating omkring 1500, hvilket ikke er ret meget, men nok til at give viden videre til dem der slet ikke kender spillet.

Åbningsspillet

Det store spørgsmål, som jeg kan forestille mig at mange stiller sig selv, er: Hvorfor skak? Ud over det faktum at jeg interesserer mig for skak. “Skak er jo bare et spil.” Og der er så mange andre spil og hobbyer man kunne tage fat på, hvis det bare handler om at fordrive tiden, i så tilfælde ville skak ligefrem være et dårligt valg, fordi det kræver så meget indlæring før det kan spilles ordenligt. Men heldigvis er der mere i skak; siger jeg som tydeligvis er påvirket af min interesse, men heldigvis har jeg dokumentation for det, og fra en Ph.D. endda.

Chess-In-The-Schools (CITS) er en NGO i USA som for ca. 15 år siden begyndte at eksperimentere med at indblande skak i folkeskoleundervisningen. Det foregik i slummen i New York, Harlem, hvor de unge var(er) mere ballademagere end elever, og alt for få bestod afgangseksamenerne. Megen videnskabelig tilgang og eksperimentering senere, kunne de konkludere at skak udviklede nogle vigtige intellektuelle evner hos eleverne, og markant flere elever bestod eksamenerne. Situationen er godt og vel den samme i Busunu; der er mange der går ud af junior high med dumpekarakterer, og RADO har længe kigget efter løsninger til dem. (F.eks. også biblioteket og learning landscapes som vi ligeledes arbejder med hernede.)

Gaflen

Skru tiden frem til foråret 2012, hvor Kenneth pludselig skal skaffe skakspil på baggrund af CITS’s projekt. Dansk Skak Union var det åbenlyse svar, og jeg har da også selv været medlem af unionen i en ti års tid da jeg var yngre. Jeg kom i kontakt med deres meget flinke webmaster Thomas, og på meget kort tid lykkedes det ham at indsamle intet mindre end femten skakspil til os. Nogle dage inden afrejse mødtes Stine og jeg derfor med webmaster Thomas Vestergård og FU-medlem Ivan Madsen, og fik overrakt spillene.

Jeg lovede Thomas et opfølgende indlæg i bloggen hvor jeg forklarede om skak i Ghana. Det er det her; og idéen til formatet sprang derfra, idéen er at der både skal være noget der fanger skaknørder som mig og jer andre almindelige mennesker.

Finten

For at være lidt mere konkret omkring skakkens nytte, vil jeg fremhæve et citat fra CITS hjemmeside:

“Students who learn chess through the Chess-in-the-Schools curriculum are:
1. using their chess skills to achieve academic success,
2. more likely to attend school on a regular basis,
3. more likely to solve conflicts using peaceful means, and
4. creating lasting friendship during chess tournaments and after-school clubs.”

Punkt nummer fire kunne, som jeg nævnte ovenover, være erstattet af en hvilken som helst anden hobby, men de tre andre punkter viser tydeligt hvordan skak hjælper børnene med at udvikle sig. Skak tvinger spillerne til at tænke i nye baner, lægge planer og forstå hvordan man bedst bruger de midler der er stillet til rådighed. Og jeg skriver tvinger i den forstand, at hvis man vil vinde et spil skak, så er der ingen vej uden om. Det smukke ved skak er at der ikke er noget held involveret, ingen chancer og ikke noget med at håbe eller satse. Når man spiller skak sætter man sin (skak)intelligens direkte mod modstanderens, uden ukendte variabler. Spiller man skak længe nok udvikler man den evne til at være beregnende og tænke fremad, selvstændigt, stratetisk; evner som kan bruges i hverdagen til at løse problemer; evner som mange Ghanesere mangler, og det er (delvist) derfor de ikke kommer videre.

Slutspillet

Så hvordan reagerer Busunu på skakundervisningen? I skrivende stund har vi kun afholdt fire lektioner, to dage med undervisning på to forskellige skoler. Jeg har som sagt undervist en smule i skak før, hjemme i Køge, men aldrig har mine fralæringsevner været på en lignende prøve. Til at starte med forventede jeg måske for meget af dem; jeg satte niveauet for højt. Det eneste grundlag de har er at de spiller meget dam i Busunu, og dam har de samme spillebrædder samt nogle sammenligninger der gør forståelsen lidt nemmere. Vi var lidt bekymrede for om interessen rent faktisk ville være der efter den første dag. Til vores store overraskelse var fremmødet på andendagen større end den første dag, og med nyt mod har jeg forsøgt at tilpasse niveauet så alle kan være med. Det gik rigtig godt.

Den eneste skuffelse vi mødte var lærerne. Det er sådan i Ghanas landsbyer at de stadig kører med stammehiarkier baseret på alder og status, og i kraft af at jeg er yngre end lærerne ser de det som en vanære at blive undervist af mig. Så hvor jeg havde planlagt at lære underviserne at spille skak, (de er jo trods alt de klogeste og dem som ville have nemmest ved at give det videre,) må jeg nu i stedet finde de bedste elever frem og sørge for at de kan lære skak videre efter at jeg er taget hjem.

Der er lang vej endnu. På trods af det har de bedste af eleverne lært utroligt hurtigt, og på to dage lykkedes det at få nogle af dem til at overhale selv Stines evner, selvom jeg har undervist hende længe nu. Jeg kan tydeligt se fremskridtet i dem der på kort tid har lært at tænke selv for første gang, og nu kan sætte en skakmat med både tårn og dronning. Jeg glæder mig til at se om det fortsætter i samme positive spor i morgen når vi skal derud igen.

Skakmat

Der er allerede en del gode skakbilleder i Stines tidligere indlæg og der kommer forhåbentlig flere.

I once traveled to Rome, and there I saw a bishop, not a real one mind you; he never once moved diagonally.

Links til diverse involverede sites:

Citatet er stjålet herfra:

http://www.chessintheschools.org/s/index.cfm?SSID=3

Artikel på DSU.dk:

http://www.dsu.dk/?id=4&NewsId=3206

Kort fra RADO om projekterne:

http://www.ruralafricadevelopment.com/news/danish-volunteers-in-busunu/